FAQ

Czy dzieci w zimie nie marzną po kilku godzinach na mrozie?

To może się zdarzyć, ale jeżeli mamy cały czas na uwadze norweskie przysłowie- dewizę leśnych przedszkoli, że „nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie”, i dziecko ma na sobie dobrze dobrany zestaw ubrań to takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Są też inne sposoby na utrzymanie ciepła w mroźny dzień takie jak ubieranie na cebulkę, odpowiednia dawka ruchu czy ognisko. Czasem oczywiście trzeba będzie się przebrać, a nawet, jeżeli faktycznie zajdzie taka potrzeba, to zaszyjemy się w naszym schronieniu na większość dnia i spędzimy dzień równie miło jak na zewnątrz.

Czas na odpoczynek
Czas na odpoczynek

Czy faktycznie da się spędzić większość dnia na deszczu?

No pewnie, że tak! Dzieci to uwielbiają i lepiej od nas dorosłych rozumieją, że z cukru nie są i się nie rozpuszczą. Deszcz wyczarowuje dzieciom tak przez nich lubiane błotko, więc jakże dzieci mogłyby nie lubić deszczu? Błotna zjeżdżalnia to dla dzieci prawdziwy raj! Relacje z leśnych przedszkoli w Polsce i z zagranicy to potwierdzają: najlepsza zabawa jest właśnie w czasie deszczu. Dzieci wciągają na siebie odpowiednie ubrania (od stóp do głów: buty, wodoodporne spodnie, kurtki z kapturami lub przeciwdeszczowe kapelusze). Obracają niepogodę w fantastyczna zabawę. Czasem zmieniają plany. Jedzą posiłek w namiocie. Zmieniają przemoczone ubrania. Czasem spędzają czas chroniąc się gdzieś przed deszczem.

Zaczyna kropić
Zaczyna kropić

A co będzie w przypadku ekstremalnych warunków pogodowych, takich jak burze, grad, wichury ?

Lubimy żywy kontakt z Matką Naturą i jej różnymi obliczami, ale bezpieczeństwo dzieci jest dla nas równie ważne, dlatego w sytuacjach, które tego wymagają, zachowujemy zdrowy rozsądek. W przypadku ekstremalnych warunków pogodowych dzieci są jak najszybciej zabierane z lasu w bezpieczne miejsce. Czasem korzystają z transportu samochodowego.

Schowajmy się
Schowajmy się

Czy dzieci z leśnego przedszkola nie łapią bez przerwy infekcji ?

Badania przeprowadzone w leśnych przedszkolach za granicą jednoznacznie pokazuję, że dzieci spędzające sporo czasu na zewnątrz , nawet w trudnych warunkach pogodowych są bardziej odporne i chorują mniej niż dzieci z tradycyjnych przedszkoli, które spędzają większość dnia w zamkniętych pomieszczeniach. Może zdarzyć się, że organizm dziecka, które wcześniej spędzało mało czasu na świeżym powietrzu, po rozpoczęciu przygody z leśną edukacją, będzie potrzebował nieco czasu, aby zaadaptować się do nowych warunków (chociaż nie jest to regułą). Pozostawanie na podwórku i dużo ruchu uodparnia organizm na zmiany temperatury i ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie i wydolność dziecka.

Zabawa przy naturalnym oświetleniu
Zabawa przy naturalnym oświetleniu

A co z kleszczami, w lesie jest ich przecież pełno?

Tak naprawdę ryzyko złapania kleszcza jest takie samo w lesie jak na łące czy podwórku. Przypadki złapania kleszcza będą się zdarzały, ale zrobimy wszystko, by ograniczyć je do minimum. A mamy w zasięgu ręki sporo środków zapobiegawczych. Przede wszystkim jesteśmy uważni, ponieważ wiemy, że szybkie usunięcie kleszcza zmniejsza niemal do zera ryzyko zarażenia. W okresie wzmożonego występowania kleszczy, tj. wczesną wiosną i jesienią rodzice i wychowawcy są podwójnie czujni. Jak najszybsze usunięcie kleszcza właściwie eliminuje ryzyko przeniesienia patogenu, ponieważ aby takie nastąpiło kleszcz musi pozostawać w skórze dłuższy czas. Ważna jest również odzież – dbamy o to, by dzieci były zaopatrzone w kapelusz z dużym rondem, długi rękaw, długie spodnie włożone w skarpety. Unikamy chemicznych środków, ale akceptujemy i stosujemy naturalne środki odstraszające insekty.

Kleszcze są nie tylko w lesie
Kleszcze są nie tylko w lesie

Czy dzieciaki zdobywają umiejętności niezbędne do kontynuacji nauki w szkole, takie jak: używanie, cięcie nożyczkami, malowanie…?

Tak, poza materiałami jakie daje nam natura, w naszej bazie mamy wszystkie niezbędne do rozwoju małej motoryki materiały. Farby, pędzle, nożyczki, kredki, flamastry, a także narzędzia – młotek, gwoździe, piła. Leśne przedszkole przygotowuje zarówno do czytania i pisania, jak i rozwija kompetencje matematyczne. A dzięki optymalnej stymulacji wszystkich zmysłów dzieci z leśnych przedszkoli w porównaniu do rówieśników mają lepszą koordynację ruchową, są bardziej kreatywne, potrafią dłużej skupić uwagę, uważniej słuchają, są bardziej spostrzegawcze i wyciszone oraz są bardziej pewne siebie. Nasze dzieciaki spędzają większość czasu w lesie wśród drzew, na trawie nad rzeką. A w te cudne i beztroskie chwile na łonie natury wpleciona jest realizacja podstawy programowej MEN.

Czas na liczenie patyków
Czas na liczenie patyków

A co z brudnymi rękami, toaletą, myciem zębów?

Wiele osób zwykło powtarzać, że „brudne dzieci to szczęśliwe dzieci”. My mamy odwagę mierzyć się z tym każdego dnia. I tak, przyznajemy się, że dzieci nie zawsze będą miały czyste ręce podczas spożywania drugiego śniadania w lesie. Nie będą myły zębów 3 razy dziennie w ciągu dnia w przedszkolu. Ale to co możemy Wam zagwarantować: będą szczęśliwe! Natomiast w naszej bazie posiadamy umywalkę z ciepłą wodą gdzie myjemy rączki po toalecie i przed posiłkami.

Czas na posiłek
Czas na posiłek

A kiedy muszą iść na stronę?

W naszej bazie mamy do dyspozycji na wyłączność nowoczesną toaletę typu TOI TOI. W przedszkolu znajduje się też mini toaleta dla maluszków. Jednak idea leśnych przedszkoli uczy dzieci załatwiania potrzeb w poszanowaniu natury. W razie potrzeby na wyprawie Dziczki poradzą sobie doskonale, a przy tym nie pozostawią po sobie śladów. W lesie chowamy się w ustronne miejsce i za pomocą saperki wykopujemy sobie dołek, który po załatwieniu potrzeby zakopujemy, co zresztą sprawia dzieciom sporą frajdę.

Piękny las
Piękny las pozostawiamy pięknym

Czy dziewczynki radzą sobie w leśnym przedszkolu?

„Przychodzą do nas w różowych sukienkach, w lakierkach i z kokardami we włosach, a po miesiącu biegają z żabami w kieszeniach” – to cytat z filmu o jednym z leśnych przedszkoli z zagranicy. Tak, dziewczynki radzą sobie w leśnym przedszkolu równie dobrze jak chłopcy. Już nasza w tym głowa, aby przekonać nawet najbardziej zatwardziałą „księżniczkę”, że las jest najlepszym placem zabaw, a błotko jest naprawdę OK.

Małe dinozaury
Małe dinozaury

W jakim wieku można posłać dziecko do leśnego przedszkola?

Standardowo przyjmuje się do leśnego przedszkola dzieci od lat 3. My wprowadziliśmy zasadę, że we wrześniu przyjmujemy dzieci, które do końca bieżącego roku kalendarzowego kończą 3 lata (czyli wiek minimalny to 2 lata i 8 miesięcy). Ze względu na specyfikę tego przedszkola nie damy jednak rady przyjąć dzieciaczków, które nie potrafią jeszcze korzystać z toalety lub zgłaszać swoich potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *